ISCO mener i Finansavisen

Bendik Nicolai Blindheim snakker om hva som skal til

Mytene er mange om hodejegerbransjen, som på tilsynelatende mystisk vis finner frem til kandidater til de spennende lederjobbene. I 40 år har bransjen vår holdt det meste hemmelig. Derfor er det kanskje ikke så rart at det oppfattes som litt mystisk.

I Finansavisens artikkel kan du lese om hvor lite mystisk det egentlig det er, og hvor mye innsikt som kreves for å finne beste kandidat til en gitt topplederrolle.

Når vi går igang med et oppdrag, tar vi utgangspunkt i kundens strategiske målbilde og deres ambisjoner for de neste årene. Det handler om hvor de skal konkurrere og hvilke slag de er nødt til å vinne. Så oversetter vi dette til kompetansekrav og etablerer det vi kaller en strategisk relevant kompetanseprofil.

Neste skritt på veien er å finne ut hvor denne kompetansen kan befinne seg. Hvis vi bare leter i den samme andedammen, for eksempel hos konkurrentene, bringer vi ikke nødvendigvis noe nytt. Vi forsøker å finne ut hvilke andre selskap med en lignende verdikjede som har vært gjennom en tilsvarende transformasjon som dette selskapet skal gjennom. Vi er opptatt av overførbar kompetanse.

Oppgaven vår er å finne folk, ikke fordi de vil bli funnet, men fordi de gjør en god jobb. Vi leter altså etter de som gjør en god jobb, og som har nøyaktig den kompetansen og erfaringen som er viktig for den prosessen selskapet skal gjennom.

Åpne og les hele artikkelen her Finansavisen